08 August 2007

Natte voeten

Het regenseizoen loopt ten einde, maar het gebeurt regelmatig dat we op een eiland belanden. Ons huis blijft droog, maar het water op het erf staat tot boven de knie. Vanuit je hangmat zie je ineens enorme slakken, padden en wormen voorbij drijven. Hopelijk gaat onze Dengue-swamp geen hoogtij vieren, aangezien de muggen zich goed kunnen voortplanten in de verschillende poelen die ontstaan. Ook in het ziekenhuis blijft het niet droog tijdens een stortbui. Binnen een kwartier staat de afdeling blank. Uit alle putjes in de vloer komt rioolwater langzaam omhoog borrelen en uit de wasbakken spuit het water eruit. Vanuit de plafonds druppelt de regen naar binnen. Het stinkt vreselijk naar rotte eieren. Niets aan te doen en gewoon doorwerken...... alle spullen op de bedden en dan door het zwarte water waden. Het ziekenhuis kon ik na mijn dienst niet meer normaal verlaten, omdat het water zo hoog stond in de straten.
Door de enorme hoosbui komen veel beesten binnen schuilen. Nu lopen er sowieso al straathonden door de gangen van het ziekenhuis, maar als het regent komt alles binnen gekropen. Honden, katten en hagedissen lopen over de gangen, vogels schuilen in de kantine en vorige week stond er ineens een 2 meter lange leguaan voor me. Mooi beest, maar niet echt iets wat je verwacht bij de röntgen. Gezapig keek hij me aan, maar gelukkig maakte ik genoeg indruk waardoor hij besloot even aan de kant te gaan.

De standaard werkzaamheden heb ik nu wel onder de knie: het maken van ECG’s, inbrengen van maagsondes en catheters, vaccineren, inbrengen van infuusnaalden, bloedafname en uiteraard de artsen assisteren bij bevallingen, hechten en algemeen onderzoek. De steriliteit moet je soms wel loslaten. Voor de vorm worden nog wel eens steriele handschoenen aangetrokken, waarna gerust allerlei onsteriele dingen worden aangeraakt. Ook is het veel improviseren. Zo maak ik nu erg creatieve spalken. In het berghok zoek ik een kartonnen doos. Hieruit snij ik een reep van de gewenste lengte welke ik omwikkel met watten en verband. Dit is dan de spalk die bij de patiënt wordt geplaatst. Vaak is zoiets afdoende, maar vorige week kwam een man binnen lopen die was mishandeld met een kapmes. Zijn onderarm bungelde aan het vel van zijn elleboog....of een kartonnetje dan helpt?

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Top verhalen meissie! Ik vind het echt leuk om te lezen! Komt hilke jou kant nog op?

Geniet ervan en ik weet dat je het kan!

liefs Jakkie

Wednesday, 08 August, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Heyyy daar...

Heb je je zwemspullen wel meegenomen? ;-) Wat een feest daar...

En jij maar vertellen dat het daar altijd lekker weer is! Maar ja.. na regen komt altijd weer zon!! :-)

xx
Koert

Wednesday, 08 August, 2007  
Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

Wednesday, 08 August, 2007  
Anonymous Anonymous said...

hee zeemeermin.....

Goed werk aan het doen daar. En wij maar klagen over onze regenbuien, die van jouw winnen!!

have fun.
Dikke kus!

Thursday, 09 August, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Heej Suuz, Bestel is snel goed weer voor volgende week, want heb hier nattigheid genoeg gezien voor een half jaar!!
Dus ja Janneke, volgende week ga ik die kant op en heb er erg veel zin in.
Een leguaan van 2mtr, dat lijkt me ook wel gezellig.
Hoe is't eigenlijk met de salsa??
Kusx

Thursday, 09 August, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Hi San,
Lekker hygiënisch werken daar met borrelende rioolpijpen en een dierentuin om je heen. Een beetje antibiotica doet wonderen.
Groetjes,
Papa

Sunday, 12 August, 2007  

Post a Comment

<< Home