24 June 2007

Waar is de koekoek?

Voor het eerst in mijn leven gehoopt dat ik zou worden beroofd. Had graag het gezicht van de rover willen zien bij het openen van mijn tas met de twee ingrediënten voor mijn medische keuring. Got ya!
De keuring startte bij het lab. Een volgnummer van een spijker af peuteren en aansluiten in de rij om bloed te laten prikken. Vervolgens naar de oogpoli. De patiënten zaten naast elkaar op een houten bank. Elke tien minuten kwam een zuster naar buiten met een flesje verdovende druppels. Iedereen legde braaf zijn hoofd in zijn nek en de zuster druppelde de hele rij af. Ik heb vriendelijk bedankt. De testen zelf stelden niet veel voor.
Tegenover de bank was het toilet van de poli. De toiletjuffrouw zat verveeld onderuit toiletpapier te vouwen. Boven de deur hing een bordje met de volgende tekst: ‘Toilet 1 SRD, poepen 1.50 SRD’. Of je even duidelijk wilt aangeven wat je plannen zijn.
Alles staat nu op kweek, het is wachten op de uitslag. Hopelijk start ik 2 juli op de SEH. Tot die tijd ga ik in de ochtenden in het kindertehuis werken en de middagen wijden aan mijn strakke trainingsschema in het zwembad.

Dagen heb ik door de stad geslenterd, op zoek naar woonruimte, met het plaatselijke krantje onder mijn arm……….De advertenties beloofden veel, maar bij aankomst was het of te duur, of te smerig, of te ver uit de stad of alledrie. Mijn oude huis aan de Kwattaweg is inmiddels gevuld met Braziliaanse prostituees, ook geen optie.
Maar nu heb ik dan eindelijk woonruimte gevonden! Tijdelijk, want over paar weken verhuis ik terug naar het centrum. Ik woon in een schattig huisje achterin de tuin bij een oudere mevrouw. Het is gezellig huiselijk ingericht. Heb zelfs een koekoeksklok (zonder koekoek overigens). Voel me er helemaal thuis, alleen jammer dat de waterdruk zo laag is dat ik me moet douchen met een emmer water en een halve kalebas. Maar een eigen plekje met badkamer voelt al heel goed. Bedankt voor de hulp vanuit Nederland! Foto's van mijn voordeur met enorme bel, bed en het terras.

Mijn dieet bestaat vooralsnog uit kip met rijst. Daarbij 3 bonen en 1 schijfje komkommer. Hoopvol vraag ik steeds om extra groenten. Men kijkt verbaasd en stopt dan vertwijfeld een extra boon in mijn bakje. Na herhaling van mijn vraag wordt er nog een schijfje komkommer bijgepropt. De meeste groenten hier moeten worden gekookt en dat is lastig zonder fornuis. Maar gelukkig is er in dit seizoen ontzettend veel fruit, zoals ananas en pompelmoes…..deze laatste vrucht is alleen al zo lekker omdat het eindeloos duurt hem te pellen.

Voel me weliswaar thuis in Paramaribo, maar heb toch nog niet helemaal mijn draai gevonden. Ik wist dat het niet makkelijk zou worden, maar soms is het moeilijk positief te blijven als je steeds tegen een muur aanloopt. Je probeert dingen geregeld te krijgen, maar het word je soms onmogelijk gemaakt. Maar de aanhouder wint vast ook deze keer dus ik ga door en probeer me te focussen op de leuke dingen. In de hangmat met een boek en een flesje zuurzaksap genietend van de kolibri’s die om je heen zoeven, zwemmen in het olympisch bad met de swingende Surinaamse hits snoeihard op de achtergrond……zo erg is dat nog niet.

8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

hey,

je moet bij Koninginnestraat 4 maar eens vragen of ze post voor je hebben......

CSP

Sunday, 24 June, 2007  
Anonymous Anonymous said...

hee aanhouder.....

vast en zeker dat je wint.....

Dikke kus

Monday, 25 June, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Hee die Suus,

Wat een drama allemaal, onvoorstelbaar!!! Natuurlijk komt het allemaal goed (misschien nog wel beter als je vantevoren bedacht zou hebben).
Heel veel succes!!

Liefs Francis

Monday, 25 June, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Ha strijder. Denk je het gehad te hebben kom die suuz weer srerker uit de strijd. We volgen je verhalen.Veel geluk en kus ut horst.

Wednesday, 27 June, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Hoi Schatteke,

Klinkt allemaal ook weer wat hoopvoller als de vorige keer. Blijf bedenken "waar een wil is, is een weg en waar geen weg is, is Suuz" met andere woorden veel hobbels te nemen maar uiteindelijk is de beloning des te groter. Ik heb je blog op mijn nieuwe blog als blogroll aangemaakt...(www.daktentopreis.nl) en hoop dat je veel bezoekers met allemaal lieve en positieve reacties krijgt.......

Heel veel liefs, positieve energie van Bart en Jeannette

Thursday, 28 June, 2007  
Anonymous Anonymous said...

He Bengeltje,

Goed te lezen dat het weer een beetje beter gaat met je. Zo zie je maar weer, de wonderen zijn de wereld nog niet uit!

Liefs, Boudewijn

Thursday, 28 June, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Hé Suus,

Fijn dat je een woonruimte hebt gevonden! Heeft Marisca Blufpand je nog kunnen helpen daarbij? Toen ik haar de laatste keer sprak was ze druk voor je aan het bellen. Je verhalen klinken mooi en avontuurlijk. Ik mis Suriname stiekem wel een beetje. Heel veel succes de komende periode!!

groetjes Erik en Annelies

Tuesday, 03 July, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Bedankt voor de interessante informatie

Friday, 11 December, 2009  

Post a Comment

<< Home