21 July 2007

Een nieuwe start!

Na 3 weken afscheid genomen van mijn huis aan de Kersstraat en de lieve mevr Boekhoudt. Ze omhelsde me bij het afscheid en vertelde me dat ik altijd welkom ben in haar huis. Ik moest het maar zien als een thuis in Suriname. Met tranen in mijn ogen snel de auto ingesprongen, op naar de zoveelste locatie in Paramaribo. Ik ga er nooit goed in worden. Mijn nieuwe huis aan de Hofstede Crulllaan (met 3 ellen) is geweldig. Een jungle middenin het centrum: grote tuin met bamboe, amandel-, palm- en bananenbomen. Genoeg plaats om te relaxen na een dag hard werken. Je hangmat kan overal worden opgehangen en er staat een lounge-bank in de tuin. Naast de miljoen muggen en gekko's lopen er grote landschildpadden door de tuin, een aantal katten en twee herdershonden om ons te beschermen tegen de junkies die hier ronddwalen. Verder behoort het cybercafé tot de verleden tijd aangezien ik nu de luxe van ADSL heb. Een grote markt, Combé, ligt op loopafstand van mijn huis met groenten en fruit in overvloed. Helaas zaten de laatst gekochte ananassen vol maden, dus daar ben ik van genezen voorlopig.

Eindelijk dan ook gestart met werken. Ik moet iedere ochtend in het wit aantreden en daar wordt streng toezicht op gehouden. Eenmaal binnen kleed ik me om in het groene SEH-pak. Er liggen helaas vooral Surinaamse maten in de kast, dus dat is meestal een XL voor mij. Aangezien het alarmnummer van Suriname, 113, in grote cijfers op mijn rug staat geprint, lijkt het net een gevangenispak. Niet echt charmant, vooral met die grote zware schoenen eronder. Maar intens blij dat ik dit groene pak mag dragen, want als ik in het wit ga werken, moet ik een kartonnen kapje op mijn hoofd spelden. Dat heb ik de eerste dag gehad en dat nooit meer. Het is niet wegens hygiëne, maar omdat het netjes staat. De netheid is daarentegen ver te zoeken, want sommigen hebben het ding opgeleukt met stickertjes. Zo heeft de hoofdzuster een kuiken achterop haar kapje geplakt. Je koopt het als een A4 die je op de stippellijnen moet vouwen en dan met paperclips in je haar moet steken. Na 1 dag lag de mijne al in puin. De meesten plastificeren het geval ook om er langer mee te kunnen doen.

Het werk is ontzettend interessant. Veel verschillende patiënten worden binnengebracht, variërend van verkeersongevallen, pogingen tot zelfdoding, miskramen, mishandelingen, hartaanvallen en alles daar tussenin. Bekaf kom ik van mijn werk. Van de indrukken, de strenge hoofdzuster, de nieuwe werkwijze, maar ook van de zware kolossen aan mijn voeten. Zit vol verhalen, maar moet het eerst even laten bezinken. Het is in ieder geval heftig en erg leerzaam. Ik heb het idee dat dit mijn ding is. Deze maand word ik ingewerkt en heb ik dagdiensten. Wel ben ik meteen voor 12 dagen achter elkaar ingepland, voor het geval ik nog niet moe genoeg was. Volgende week ga ik beginnen op de ambulance om die routine ook onder de knie te krijgen. De start is gemaakt!

8 Comments:

Blogger Barnes on the Move said...

Heeej Suzanne,

Het klinkt alsof je je paradijs op aarde hebt gevonden: een prachtige tuin, een hangmat (ja, en hangmatten is een kunst), een loungebank en twee landschildpadden om je te beschermen tegen de junkies. Gaaf! Een nieuw huis, maar meerdere thuizen.

Ik kijk ernaar uit om die ADSL verbinding te misbruiken voor de MSN, ook al ligt ie er zo nu en dan even uit... Over een week of drie worden de mogelijke tijdsoverlappingen redelijk door elkaar geschud, maar ervaring leert dat dat weinig uitmaakt. Spreek je sowieso weer snel.

Grrrroet, en enjoy,

Gary

Saturday, 21 July, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Boekhoudt???? Toch geen familie van ;-)

Sunday, 22 July, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Heej Suuz, mooi huis joh! Nu is er echt een kaart onderweg, fotoprinten was niet zo'n succes, maar ik zal wat leuks opsturen naar je nwe adres. Liefs Alice

Monday, 23 July, 2007  
Anonymous Anonymous said...

hee suzanne
wat een mooui nieuw stekkie. ik ben aangenomen op medium care, maar hoop niet zo veel troubels te hebben bij de start als jij hebt gehad!! geniet maar lekker.
groetjes van esther

Thursday, 26 July, 2007  
Blogger Ries said...

He scheetje!

Klinkt allemaal weer okidoki met dun Suuz. Goed dat je eindelijk kunt werken, lang genoeg gewacht!
Ben weer erg trots op je, je blijft me verbazen met je eeuwig optimisme! Knuffel, Ries.

Friday, 27 July, 2007  
Blogger Bas said...

Ha Suzanne,

Ja, dat heb je allemaal weer mooi geregeld! Ik ben vandaag weer in NL aangekomen. In welk ziekenhuis ben je uiteindelijk terecht gekomen? En je nieuwe huis, heb je dat voor jezelf of wonen er meerdere mensen?
Doe ze de groeten daaro and keep up the good work!
groet,
Bas

Sunday, 29 July, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Hoi Suuz,

vind het heerlijk om je verhalen te lezen. Helpt me iedere keer weer ontzettend om ons luxe leventje hier te relativeren (heb momenteel problemen met mijn vaatwasser, da's pas echt klote!). Bewonder je doorzettingsvermogen en je optimisme, ongelofelijk!
Blijf schrijven, ik blijf lezen!

Kus

Boris

Tuesday, 31 July, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Hey Suus,

Wow...doe je goed hoor! En ben blij dat de SEH ook je ding lijkt te zijn. Weet eigenlijk niet meer of je dat nu eerst wel of niet had verwacht...(denkend aan onze Fontys dagen...zucht...)
Maar ben blij voor je! En je nieuwe stekkie ziet er ook super uit!
Ik ben er serieus over na aan het denken om in het voorjaar van 2008 op visite te komen. Heb nu natuurlijk even niet zo veel geld, maar lijkt me wel super om dan eindelijk toch echt eens te gaan borrelen!
En inderdaad; blijven schrijven! Iedere keer weer grandioos om te lezen.
Hulde voor je zonnige kijk op het leven!

x Fem

Tuesday, 31 July, 2007  

Post a Comment

<< Home