11 July 2007

De draai

In tegenstelling tot de stempel is mijn draai wel terecht. Vanuit de drukke stad reed ik naar huis en bedacht me dat ik nergens anders zou willen zijn op het moment. In een waterig zonnetje fietste ik, met een verse roti in mijn fietsmand, door de straten van Paramaribo. Mensen zaten op hun erf op houten bankjes te kletsen, kinderen en honden renden er spelend tussendoor, een enorme regenboog toornde uit boven de palmbomen, de vogels vlogen schreeuwend over mijn hoofd op weg naar hun nachtverblijf in een enorme mangoboom. Onderweg moest ik stoppen om de schroeven van mijn fiets weer aan te draaien die lostrillen op de hobbelige wegen en om bij een fruitkraampje langs de kant van de weg de verkoper uit zijn hangmat te lokken om een ananas te kunnen kopen. Even doortrappen in de beginnende schemering om vervolgens thuis in mijn hangmat te kruipen en te genieten van de stilte die langzaam over de stad neerdaalt.
Mijn lieve huisbazin moedigt me elke dag aan met ‘succes, mi gudu’ en aan het einde van de dag evalueren we de gebeurtenissen. Door de vele gesprekken die ik met haar heb, leert ze me hoe dingen in Suriname werken. De problemen waar ik tegenaan loop, hebben uiteraard een verleden. Er ligt veel frustratie, angst en onzekerheid aan ten grondslag. Ook de Surinamers zelf ondervinden deze problemen geregeld. Daarbij is het niet altijd makkelijk dat het een kleine gemeenschap is waar verschillende politieke verhoudingen kriskras door elkaar heen lopen. Ik blijf de bureaucratie waar ik steeds tegenaan bots paradoxaal vinden als je ziet hoe de rest functioneert.


Eindelijk heeft het dans-virus ook mij te pakken. Ik volg nu gemiddeld 5 uur per week dansles (Salsa en Merengue) op een stikhete zolder aan de waterkant, uitkijkend over de Surinamerivier. Echt super. Daarnaast ga ik geregeld naar salsa-avonden in Paramaribo. Geweldig als je een goede partner hebt die je alle kanten opdraait op de dansvloer, minder als je de moves van je partner niet helemaal kunt volgen. Dan duren de liedjes eindeloos.

Vanmorgen wederom een gesprek gehad met de directrice van het ziekenhuis. Vooralsnog mag ik maandag beginnen. Eerst op zoek naar zwarte veiligheidsschoenen die ik verplicht moet dragen onder mijn groene SEH-pak. Wel werd snel nog medegedeeld dat het beloofde salaris wordt teruggeschroefd. Ik heb het zwart-op-wit staan, maar heb geen zin in nog meer oponthoud.

Ik heb geen spijt van mijn keuze om terug naar Suriname te gaan. Ondanks dat het niet allemaal mee zit, heb ik mijn draai gevonden en deins ik langzaam weer mee op het Surinaamse ritme. Ik voel me goed en gelukkig en geniet van de mooie dingen van het land.

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Heej,
Heerlijk om dit te lezen, ik hoop dat ik overn een paar weekies weer 't zelfde gevoel heb als jou. Heb er nog meer zin in als ik dit zo lees. Uitgezonderd 't voortslepende gezeik natuurlijk, maarja.
Spreek je snel weer
Kus

Wednesday, 11 July, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Sluit me aan bij Hilke, goed om te lezen dat het goed met je gaat! Maare niet te veel aan het ritme wennen, anders valt het over een paar maanden hier zo tegen.... Aan het ritme van dansen mag je overigens wel wennen... dan gaan we in december fijn samen een dansje doen!!!
Dikke kus!

Wednesday, 11 July, 2007  
Anonymous Anonymous said...

hee suzanne
gelukkig komt maandag dichtbij en ga je starten!! bedankt voor je mailtje. Maak er wat van en alles komt goed.... ik lees weer mee...

liefs van esther

Friday, 13 July, 2007  
Anonymous Anonymous said...

HI Suuz

Bijzonder is het, dat je je ervaringen met de rest van de wereld wil delen. Het zal zeker mensen inspireren om ook een sprong te wagen naar het onbekende en sterker nog om uit het dagelijkse isolement van leven in de maatschapij te komen.
Blijf vooral schrijven en je zult vele harten raken...
Veel liefs Ken

Sunday, 15 July, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Hi suus,

Met je salsavriendin.Leuk allemaal dat ik je leven in Suri kan volgen.Tot volgend jaar.

Thursday, 19 July, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Heej meisje met het zwarte haar ;o)

Eindelijk weer eens een berichtje van mij, jajaaah, niet meteen gaan mopperen he, je kent me :o)

We hebben de sleutel!! Super gaaf, elke dag meer vind ik het huis mooier. Druk doende met de verbouwing, goed plan van je om juist nu weg te gaan, haha! Als je terugkomt is het vast ontvangst-waardig, moet je wel langer dan 3 maanden wegblijven... wat een werk! En we hebben maar 3 weken vakantie... oei... Maar tot nu toe nog geen nare verassingen.

Jij wel las ik, maar dat maakt het leven wel weer leuk toch? Ik opteer wel op die net te naakte pasfoto van je, hahaha!

Laat je niet kennen daar en geniet vooral, ik denk aan je X!

Ruby

Friday, 20 July, 2007  

Post a Comment

<< Home