29 April 2008

De grote lama

Mijn eerste indruk van Cuzco, toen ik uit de nachtbus kwam gestapt, een paar wolken uitlaatgassen inademde, over en weer werd geduwd door taxichauffeurs, was ronduit slecht. Na veel onderhandelen bij een hostel afgezet en mezelf naar Plaza de Armas gesleept. Niet echt getriggerd om de stad uitgebreid te gaan bekijken, maar toen ik eenmaal aan een enorme beker Manzanilla thee zat, een verse pannekoek met fruit voorgeschoteld kreeg, languit op een zonovergoten balkon uitkijkend over het plein...........stond ik weer te trappelen. Vanuit Cuzco een aantal inca (vanaf 12e eeuw) bouwwerken bezocht. Startende bij Saqsaywamán, welke door de tourist al snel wordt onthouden als ´sexy woman´. Bovenop een berg, uitkijkend over de stad, heeft dit fort een grote rol gespeeld in de geschiedenis van Cuzco, met veel vreselijke veldslagen...met verhalen over zwermen condors die de gesneuvelde mensen hebben opgepeuzeld. Vlakbij prijkt een enorm wit Jezusbeeld boven de stad uit.

Met de tour verder naar Ollantaytambo, de volgende inca-ruine. Blijkbaar zeer indrukwekkend, maar ik ben regelrecht naar het treinstation gelopen om te kijken of ik een kaartje kon kopen naar Aguas Calientes, aan de voet van de berg van Machu Picchu. In Cuzco werd me gezegd dat ik weinig kans zou maken, maar ik wilde toch een poging ondernemen. Afijn, er bleken genoeg kaarten te zijn en een half uur later zat ik in de trein.....vol Chinezen. Een mooie route langs de inca-trail. Dat vonden de Chinezen ook. Zonder schaamte sprongen ze met hun ´Hello Kitty´-tasjes op mijn schoot om een foto te maken.
Aguas Calientes is een erg toeristisch oord vol hotels en restaurants. Maar ergens toch pittoresk aan een rivier en ingeklemd tussen hoge bergen. Met het voornemen om 5 uur in de ochtend aan de poort van Machu Picchu te staan, koop ik alvast de entreekaarten. Om 6 uur ben ik dan eindelijk boven. Vroeg genoeg, want er is vrijwel geen toerist.
Ik huur een gids en heb na 10 min al spijt. Ze spreekt amper Engels en haar verhalen zijn oersaai. Ik probeer haar na een uur af te schudden, maar al mijn pogingen mislukken, ze houdt vol en draait haar ritueel af.Tussendoor de lama´s gefotografeerd, die een nog grotere arrogantie vertonen dan een gewone lama. Je ziet ze denken...´Ik ben een Machu Picchu lama´.
Daarna zelf nog 2 uur rondgestruind langs de bouwwerken, totdat het te druk werd en mijn water op was. Tijd om te relaxen in de hotspring! Met een vergeelde bikini en stinkend naar zwavel kwam ik er een uur later weer uit. Geen succes dit maal.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Mooi he MP als er nog bijna geen toeristen zijn..... en wat een fijne foto's!
Kus!
Von

Thursday, 08 May, 2008  
Anonymous Anonymous said...

Heej lamme tak,
Heb je die Huayna Picchu Niet beklommen?? Dat was noujuist het mooist en voor jou een eitje aangezien je niet voor het MP bezoek al een dag of 5 een zeer bekende trail gelopen hebt!!!

Tot snel weer,
Kusxx
Hilke

Thursday, 08 May, 2008  
Anonymous Anonymous said...

krijg weer heimwee!!
Gaaf he die Macchu Picchu!!

xxx
Barbara

Friday, 16 May, 2008  

Post a Comment

<< Home